Inspraak

Ouderpanel
Leerlingenpanel
Medezeggenschapsraad

Ouderpanel

Doel: Op een laagdrempelige manier proberen een reëel beeld te krijgen van wat er onder ouders leeft. De panelleden functioneren als gesprekspartner voor de directie inzake aspecten als identiteit, kwaliteit en organisatie van het onderwijs. Het ouderpanel komt minimaal twee keer per jaar bijeen.

Motivering: Nadat enkele jaren geleden de schoolraad als klankbord van vooral de directie is vervallen, is het belangrijk om hier een goede vervanging voor te zoeken. In onze ogen is dat het ouderpanel, welke we dan ook in september 2010 op CBS Prins Willem-Alexander hebben opgestart.

Samenstelling: Wij willen graag een ouderpanel, bestaande uit gemotiveerde ouders, die samen met de schooldirectie van gedachten willen wisselen over uiteenlopende onderwerpen die hun oorsprong met name zullen vinden vanuit het kwaliteitsbeleid.

Dit ouderpanel komt 2x per schooljaar bij elkaar op uitnodiging van de directeur. Het streven is om uit elke groep een ouder te vragen, zodat alle groepen uit de school zijn vertegenwoordigd. Tevens proberen we om de groep dynamisch van samenstelling te houden. Hiervoor is een rooster opgesteld, zodat er niet te veel nieuwe ouders tegelijk van start gaan of stoppen.

Vorm: Onze voorkeur gaat uit om te werken met ronde tafelgesprekken: op deze wijze wordt duidelijk dat er op een gelijkwaardige wijze wordt gecommuniceerd.
Het is hoor- en wederhoor. Doorvragen, verklaren, uitleggen etc., dit vanuit alle partijen. De tijdsduur is ongeveer een tot hooguit anderhalf uur.

Inhoud: In ieder geval komen tijdens deze bijeenkomsten de meningen en opvattingen van de ouders aan bod die de ouders verwoord hebben in de oudervragenlijsten over bv. schoolklimaat, aanbod van de lessen, tijd e.d. Dit is een onderdeel van ons kwaliteitssysteem. (N.B.: dit laatste mits we dat jaar een enquête hebben afgenomen!)

Daarnaast worden ouders in de gelegenheid gesteld om zelf punten aan te dragen waarover ze vragen hebben.

Samengevat:

  1. Een ouderpanel heeft een formele status als klankbordgroep; niets meer en niets minder
  2. Het is echter geen klachtenbureau
  3. Er worden geen kinderen besproken
  4. Er wordt niet over leerkrachten gesproken
  5. Er worden geen besluiten genomen
  6. Er wordt geen beleid gemaakt
  7. Er wordt wel teruggekoppeld naar de MR
  8. Er is een afgevaardigde van de MR aanwezig bij de bijeenkomst van het ouderpanel

Rol van de oudergeleding van de MR: Omdat de oudergeleding van de MR een officiële vertegenwoordiging is van de ouders is het mogelijk dat de ouderpanelbijeenkomst wordt bijgewoond door 1 persoon van de oudergeleding van de MR. Zij kunnen op deze manier te weten komen wat er onder de ouders leeft. Deze persoon kan dit dan weer terugkoppelen naar de MR. Dit stimuleert de proactieve houding van de MR!

Leerlingpanel 

Op CBS Prins Willem- Alexander praten de leerlingen mee over het reilen en zeilen op onze school. Hiertoe hebben we het leerlingpanel in het leven geroepen. In een open gesprek praten de kinderen met de directie over alles wat hen bezighoudt op school. Het gesprek kan gaan over onderwerpen zoals bijvoorbeeld: 
  • het onderwijs dat gegeven wordt; 
  • veiligheid; 
  • speel- en spelmogelijkheden 
  • het overblijven e.a. 
Het Leerlingpanel houdt zich niet bezig met praten over andere kinderen, leraren en ouders. Het leerlingpanel kan dan wel niet zelfstandig beslissingen nemen, het is een belangrijk klankbord voor de directie en het team. Van elke bijeenkomst wordt een verslag gemaakt dat via ons ouderportaal Parro wordt gedeeld met de ouders. Wij nemen de kinderen serieus! 
Praktisch:
  • Het leerlingpanel komt (minimaal) 4x per jaar samen. 
  • Vanuit groep 4, 5, 6, 7 en 8 is een leerling vertegenwoordigd in het leerlingpanel. 
  • De agenda wordt met de leerlingen van het panel opgesteld. Vaste agendapunten hierbij zijn:
    • Onderwijs
    • Veiligheid
    • PBS
  • Het leerlingpanel kan worden ingezet bij het rondleiden van nieuwe ouders
  • Bij bezoek van externen vormt het leerlingpanel de afvaardiging van de leerlingen op school. Denk hierbij aan het bezoek van:
    • Audits
    • Inspectiebezoek
  • Directie is aanwezig bij het leerlingpanel. Mocht deze verhinderd zijn, dan neemt IB-er of directieondersteuning deze taak waar. 
Vormgeving: 
  • Voorafgaand aan het leerlingpanel wordt er in de klas besproken (onder leiding van de leerkracht) of er nog zaken zijn die meegenomen moeten worden naar het leerlingpanel 
  • Enkele agendapunten kunnen op verzoek van directie ook al in de klas besproken worden. 

 


Medezeggenschapsraad

In de medezeggenschapsraad [MR] nemen ouders en leerkrachten deel. Samen kijken zij of de school de plannen die zij heeft gemaakt goed uitvoert.
De MR is een orgaan waarin ouders en leerkrachten samen kunnen meedenken en meebeslissen over het beleid van de school. De Wet Medezeggenschap op Scholen [WMS] geeft precies aan op welke terreinen de hele MR instemming- of adviesbevoegdheid heeft en op welke terreinen één van de geledingen een bepaalde instemming- of adviesbevoegdheid heeft. Op deze terreinen moet de directie van de school altijd de MR in kennis stellen van een voorgenomen besluit. Pas na het horen van de MR [instemming of advies] kan de directie een definitief besluit nemen. Voor meer informatie zie ook www.infowms.nl

De MR van CBS Prins Willem-Alexander bestaat uit:

Oudergeleding
Corliena Buter
Jannine Wursten

Personeelsgeleding
Sanne Hooikammer 
Daniëlle Poolman 

Mocht u contact willen opnemen met de MR dan kan dit via het mailadres mr@cbs-pwa.nl  

Uniek samen groeien!


Wij streven bij ons op school naar een klimaat waar kinderen optimaal van en met elkaar kunnen leren